Kejohanan

December 29, 2022

LAN atau Dalam Talian: Make-Or-Break untuk Bettors eSports

Nurul Aisyah
WriterNurul AisyahWriter
ResearcherHaruki NakamuraResearcher

Pandemik global telah membawa ledakan dalam pertaruhan eSports. Ia juga menghentikan kejohanan LAN tetapi membawa kebangkitan kejohanan dalam talian. Walau bagaimanapun, kejohanan LAN secara langsung kembali dengan pelonggaran sekatan dan program imunisasi terbukti berkesan. 

LAN atau Dalam Talian: Make-Or-Break untuk Bettors eSports

Apabila meletakkan pertaruhan pada eSports, adalah penting untuk mengambil kira sama ada acara berkenaan dimainkan dalam talian atau pada rangkaian kawasan setempat (LAN). Petaruh yang meluangkan masa untuk menyiasat punca jatuh bangun pemain dalam perlawanan tertentu mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk memenangi pertaruhan mereka pada masa hadapan.

Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang kesan LAN berbanding kejohanan dalam talian mengenai pertaruhan eSports, Teruskan membaca.

Kejohanan LAN lwn. Dalam Talian: Apakah Perbezaannya?

Pertama, kita mesti menentukan apa yang kita maksudkan apabila membincangkan LAN atau kejohanan dalam talian. Permainan Rangkaian Kawasan Setempat (LAN) berlaku dalam kalangan orang yang hadir secara fizikal di lokasi yang sama dan bukannya dari jauh melalui internet.

Kebanyakan LAN berlaku di stadium dan disiarkan secara langsung di tapak web seperti Twitch dan YouTube. Bukan sahaja suasana yang berbeza, tetapi begitu juga tempat duduk, meja, ruang, dan tempat.

Semasa pertandingan dalam talian, peserta menggunakan internet untuk berhubung dengan pelayan di tempat lain. Para pemain tersebar secara fizikal dan geografi, bermakna mereka mesti menggunakan komputer dan sambungan internet mereka sendiri di rumah.

Semasa kejohanan ini, petaruh mungkin yakin bahawa peserta menggunakan persediaan yang mereka biasa dan yang akan memaksimumkan prestasi. Sebaliknya, pemain tidak akan bersuara dalam persediaan mereka semasa acara LAN dan sebaliknya perlu melakukan apa sahaja peralatan yang disediakan.

Pertaruhan pada kejohanan LAN eSports memerlukan mempertimbangkan tahap kemahiran pemain dan skala acara, logistik perjalanan, tekanan, kapasiti pemain untuk berinteraksi antara satu sama lain sepanjang permainan, dan kemungkinan kelebihan di tempat sendiri.

Walaupun benar bahawa pemain boleh bersaing dalam kejohanan e-Sukan dalam talian dari kemudahan rumah mereka sendiri, mereka masih perlu menangani masalah kependaman pelayan atau "ping" (tempoh yang diperlukan untuk data dihantar ke pelayan dan kembali) , yang boleh menjadi sangat bermasalah bergantung pada lokasi relatif ahli pasukan dan pelayan.

Ping: Faktor Utama yang Membezakan LAN Berbanding Kejohanan Dalam Talian

"Ping" ialah istilah yang digunakan dalam permainan dalam talian untuk menunjukkan masa yang diambil untuk tindakan pemain ditunjukkan dalam respons pelayan. Istilah "lag" merujuk kepada lonjakan atau peningkatan mendadak dalam jumlah masa yang diperlukan untuk arahan yang dikeluarkan oleh peralatan anda untuk diterima dan diproses oleh pelayan permainan atau untuk arahan yang dikeluarkan oleh pelayan untuk diakui oleh peranti anda. Ia dipanggil "ping," dan mempunyai ping yang rendah menunjukkan kelewatan yang kurang dan pengalaman permainan yang lebih lancar.

Unit masa yang digunakan untuk mengukur ping ialah milisaat (disingkat "ms"). Secara umumnya, ping 15 milisaat atau kurang adalah luar biasa, 15 hingga 45 milisaat adalah hebat dan 45 hingga 100 milisaat boleh diterima. Ping melebihi 100ms boleh menjadi sukar untuk dimainkan, manakala ping melebihi 250ms biasanya tidak boleh dimainkan.

Bergantung pada tahap kemahiran pemain dan permainan yang dimainkan, ping ini mungkin boleh dimainkan atau tidak. Permainan seperti Massive Online Battle Arenas (MOBA) dan penembak orang pertama (FPS) terkenal terdedah kepada ping, dengan kebanyakan pemain melaporkan masalah antara 50 dan 90 milisaat. Permainan main peranan dalam talian (MMO) dan permainan strategi masa nyata (RTS) lebih memaafkan ping yang lebih besar, manakala permainan berasaskan giliran hampir tidak menyedarinya.

Betapa Pentingnya Ping dalam Permainan Persaingan?

Dalam permainan kompetitif, ping sering memainkan peranan yang lebih besar daripada yang dilakukan untuk pemain kasual. Kebanyakan kejohanan esport profesional utama diadakan di pusat LAN untuk mengurangkan kesan kependaman. Ini adalah cara yang baik untuk memastikan bahawa usaha pemain, bukan kelajuan rangkaian, menentukan keputusan permainan.

Mencipta Strategi Pertaruhan eSukan Berdasarkan LAN lwn Kejohanan Dalam Talian

Berikut ialah beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan semasa membina strategi pertaruhan esport anda berdasarkan sama ada permainan eSports kegemaran anda sedang mengadakan kejohanan LAN atau dalam talian.

Mengetahui Keutamaan Pemain

Keutamaan pemain untuk pelbagai acara boleh berbeza-beza berdasarkan individu. Kejohanan eSports dalam talian membolehkan pemain bersaing dari keselesaan rumah mereka sendiri atau persekitaran pasukan yang biasa.

Sebaliknya, pemain perlu membiasakan diri dengan persekitaran dan peralatan pada acara LAN. Masalah pemandu daripada mengalihkan perkakasan kepada pelbagai peranti adalah kebimbangan biasa apabila mengendalikan sistem lain, terutamanya dalam permainan seperti CS: GO, di mana mempunyai matlamat yang sempurna boleh bermakna perbezaan antara kemenangan dan kekalahan.

Walaupun bermain dalam keselesaan rumah sendiri mempunyai banyak kelebihan, ia juga berisiko menyebabkan pemain hilang tumpuan dan bermain di bawah potensinya. Sebagai seorang atlet, anda mungkin mendapati bahawa bermain di hadapan orang ramai yang kuat dan bersemangat meningkatkan pemanduan dan keazaman anda.

Nilaikan Prestasi Terdahulu

Keupayaan pasukan untuk berkomunikasi di kejohanan LAN mungkin dihalang oleh saiz orang ramai yang besar dan tahap hingar seterusnya. Walaupun pemain boleh melihat skrin masing-masing, kerja berpasukan yang berkesan sangat bergantung pada komunikasi lisan. Oleh itu, petaruh yang serius akan sering meneroka kewarganegaraan pasukan sebelum acara LAN.

Memandangkan kebanyakan pemain pada pasukan e-sukan kewarganegaraan campuran tidak akan dapat berkomunikasi antara satu sama lain dalam bahasa ibunda mereka, mereka mungkin berada pada kelemahan yang lebih besar. Walaupun pasukan sedemikian terkenal dalam Dota 2, gerai tersedia di pertandingan utama seperti The International untuk membantu mengurangkan kesan bunyi penonton.

Fahami Tekanan Orang Ramai

Saiz orang ramai berbeza-beza bergantung pada acara. Dalam Liga Legenda, sebagai contoh, setiap musim biasa liga dimainkan melalui LAN, walaupun di hadapan penonton yang agak terhad di studio. Arena yang lebih besar boleh menampung orang ramai yang dijangka menghadiri Perlawanan Akhir Dunia.

Kadangkala, pasukan yang kurang berbakat boleh memenangi acara LAN dengan hanya bermain permainan biasa mereka dan tidak membiarkan tekanan menimpa mereka. Tidak semua orang boleh melakukan yang terbaik di bawah pengawasan ketat penonton secara langsung, tetapi sesetengah atlet berkembang maju di bawah beban persekitaran sedemikian.

Kesilapan dan Keteguhan Mental

Setiap pemain merasakan tekanan apabila mengambil bahagian dalam esport yang kompetitif, tetapi mereka semua bertindak balas terhadapnya secara berbeza. Sesetengah pemain mungkin mendapati bahawa tetapan permainan adalah gangguan utama, memanjangkan kesan ralat yang sebaliknya akan dilupakan selepas beberapa minit.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut tentang kemungkinan tindak balas pemain terhadap situasi yang mencabar dengan menganalisis data prestasi mereka selepas mereka membuat ralat kritikal. Berhati-hati dengan perkara ini semasa meletakkan pertaruhan pada kejohanan LAN eSports, di mana pertaruhannya lebih tinggi, dan ketabahan mental pemain mungkin diuji dengan pukulan yang terlepas atau gank yang gagal.

Mempertimbangkan Lokasi dan Perjalanan

Penonton yang serius dalam sukan esport sudah pun mengambil kira pengaruh perjalanan ke atas prestasi pasukan di acara. Memandangkan jet lag boleh memberi kesan ketara kepada prestasi pemain dan, seterusnya, peluang pasukan untuk berjaya dalam pertandingan, banyak skuad kini mengambil langkah untuk memastikan ahli mereka mempunyai masa yang mencukupi untuk memulihkan diri daripada kesan perjalanan jarak jauh.

Melakukan beberapa penyelidikan ringkas tentang lokasi acara LAN dan membandingkannya dengan wilayah asal peserta atau tapak pertandingan yang lalu mungkin menghasilkan maklumat yang berguna. 

Sebelum membuat pertaruhan, petaruh harus mempertimbangkan faktor seperti kebiasaan pemain dengan budaya, bahasa dan masakan tempatan.

Walaupun ia mungkin kurang kelihatan dalam sukan, bukti statistik menunjukkan bahawa pasukan beraksi pada tahap yang lebih baik apabila bersaing di negara asal mereka menikmati kelebihan kecil. Pasukan tuan rumah mempunyai kelebihan padang tuan rumah, kerana mereka tidak perlu melakukan perjalanan jauh, dan penonton bersorak untuk mereka. Lawan mereka mesti berdepan dengan permusuhan orang ramai, mungkin sikap tidak peduli, yang boleh melemahkan semangat dan melemahkan semangat.

Fikiran Akhir

Artikel ini menerangkan sebab adalah berguna untuk mengetahui pemain mana yang lebih berkemungkinan menang dalam acara mana dan cara pengetahuan itu boleh membimbing strategi pertaruhan anda. Ramai pertaruhan sukan membuat kesilapan dengan menganggap bahawa prestasi pasukan dalam LAN atau kejohanan dalam talian adalah sama. Dengan mengingati maklumat sebelumnya dan melakukan beberapa penyelidikan awal, anda boleh mengelakkan perangkap ini dan memberi peluang yang lebih baik kepada diri anda untuk mengatasi kemungkinan.

About the author
Nurul Aisyah
Nurul Aisyah
About

Nurul Aisyah, yang bangga sebagai rakyat Pulau Pinang, adalah pakar utama untuk lokalasi kandungan kasino dalam talian di Malaysia. Gabungan uniknya antara pemahaman budaya yang mendalam dan kepakaran teknikal memastikan permainan kasino ber resonansi dengan pemain Malaysia.

Send email
More posts by Nurul Aisyah

Berita terkini

Mega Incineroar: Pengubah Permainan atau Kegagalan Kompetitif?
2024-04-13

Mega Incineroar: Pengubah Permainan atau Kegagalan Kompetitif?

Berita