Berita

November 17, 2022

eSports, Kekuatan Pengganggu dalam Pertaruhan

Nurul Aisyah
WriterNurul AisyahWriter
ResearcherHaruki NakamuraResearcher

Tidak syak lagi eSports adalah kuasa yang mengganggu dalam kancah pertaruhan. Semakin ramai pemain bertaruh pada kejohanan dan acara eSports, manakala bookie beralih arah untuk memanfaatkan potensi pertaruhan eSports. Tetapi persoalan besarnya ialah, apakah masa hadapan? 

eSports, Kekuatan Pengganggu dalam Pertaruhan

Dalam pusingan ini, ketahui lebih lanjut tentang penyusupan eSports dalam kancah pertaruhan dalam talian, faktor yang mendorong pertumbuhannya, aliran terkini dan banyak lagi.

Sejarah pertaruhan eSports bermula sekitar tahun 2014 apabila beberapa tapak pertaruhan mula menawarkan pasaran pertaruhan. Walau bagaimanapun, tidak ramai penjudi yang mengetahui tentang eSports, dan beberapa pemain percaya bahawa perlawanan telah ditetapkan.

Pertaruhan Esports dan eSports dalam Nombor

Permainan video telah berkembang dengan pesat dalam dekad yang lalu. Hari ini, ia adalah salah satu pasaran yang paling pesat berkembang, dengan kajian terbaru menunjukkan bahawa pasaran eSports global bernilai sekitar $957.5 juta pada 2019 dan telah berkembang menjadi industri $1.08 bilion pada 2022.

Dan bukan sahaja eSports yang berkembang; Pertaruhan eSport juga menyaksikan pertumbuhan eksponen. Sedekad yang lalu, perbualan banyak berkisar tentang apa itu eSports bagaimana untuk bertaruh pada eSports. Tetapi hari ini, pertaruhan eSports adalah popular seperti sebelum ini. 

Menurut data yang diterbitkan oleh Business Research Insights, industri pertaruhan eSports bernilai $9,749 juta pada 2021 dan dijangka berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak 13.7% untuk berkembang menjadi pasaran $24,190 juta.

Statistik di atas jelas menunjukkan bahawa pertaruhan eSports dalam talian adalah industri yang besar. Ini menimbulkan persoalan, apakah yang telah mendorong pertumbuhan sporadis pertaruhan eSports? Nah, beberapa faktor adalah di sebalik minat mendadak dalam eSukan di kalangan petaruh.

Pertama ialah hakikat bahawa permainan video mempunyai pengikut yang besar. Laporan terkini menunjukkan bahawa terdapat lebih 500 juta peminat eSukan menjelang akhir tahun 2022. Kejohanan ini juga menarik penonton yang besar, dengan Siri Dunia Free Fire 2021 mendahului selepas mencatat rekod 5.41 juta penonton puncak. Daripada lebih 5 juta penonton, sejumlah besar terlibat dalam pertaruhan.

Faktor lain ialah ketersediaan pengendali pertaruhan yang menawarkan pasaran pertaruhan eSports. Tidak seperti dahulu, banyak tapak pertaruhan e-perjudian hari ini menawarkan pemain peluang untuk bertaruh pada pertandingan dan kejohanan eSukan teratas sepanjang tahun. 

Ada yang merupakan pembuat taruhan terkenal yang telah menambah pasaran pertaruhan eSports, manakala yang lain adalah tapak baharu yang memfokuskan pada eSports sahaja. Perlu juga dinyatakan bahawa beberapa syarikat pertaruhan aktif dalam ekosistem eSports, menaja pasukan eSports.

Terdapat juga banyak kejohanan dan pertandingan diadakan sepanjang tahun, jadi penonton tidak boleh terlepas pasaran pertaruhan, sama ada pasaran pertaruhan Dota 2, Call of Duty, Valorant, League of Legends, dsb. Kejohanan ini menarik kumpulan hadiah yang besar yang menjadi tumpuan pakaian eSports.

Mungkin aspek terbesar yang telah membentuk industri pertaruhan eSports ialah wabak. Selepas perlawanan secara langsung dihentikan untuk mencegah penularan Covid-19, eSports mengisi kekosongan yang ada sekarang kerana atlet pro boleh bertarung dari jauh.

Masa Depan Pertaruhan eSports

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, pertaruhan eSports mempunyai masa depan yang cerah. Semua unjuran menunjukkan bahawa pertaruhan eSports akan kekal, walaupun ia tidak dapat mengatasi sukan tradisional dalam pertaruhan. Tetapi sudah, ia mengatasi sukan maya. Jadi, apakah beberapa faktor yang akan membentuk masa depan pertaruhan eSports?

Pertama ialah pertumbuhan eSports. Apabila eSports terus berkembang, begitu juga pertaruhan eSports. Satu lagi aspek yang akan membentuk pasaran pertaruhan eSports ialah perkongsian antara pemain utama dalam eSports dan pengendali pertaruhan. Tapak pertaruhan eSport sedang membangunkan strategi inovatif yang meletakkan mereka di barisan hadapan dalam kejohanan dan pertandingan eSports.

Bonus pertaruhan eSports juga akan memainkan peranan utama dalam pembangunan pertaruhan eSports. Untuk terus mendahului persaingan, pembuat taruhan eSports sediakan bonus dan promosi yang lumayan untuk pertaruhan eSports.

Sifat kompetitif eSports juga akan menjadi pemacu utama pembangunan pertaruhan eSports. Hari ini, ramai peminat eSports mempunyai pasukan eSports pilihan mereka, sama seperti pasukan dalam sukan tradisional mempunyai peminat tegar yang bukan sahaja menonton pasukan mereka bermain tetapi juga bertaruh pada mereka.

Terakhir, perkembangan seperti kemungkinan pertaruhan pada diri anda juga akan merangsang pertumbuhan pertaruhan eSports sekarang kerana pemain kasual mempunyai peluang untuk bertaruh pada diri mereka sendiri. Ciri strim langsung terus dari tapak pertaruhan juga bermakna pemain boleh menangkap semua aksi dan juga bertaruh pada perlawanan langsung. Sebaliknya, terdapat tapak petua pertaruhan eSport yang menawarkan ramalan perlawanan.

Mengakhiri

Itu sahaja, kawan-kawan, rumusan tentang bagaimana pertaruhan eSports telah berkembang dan trajektorinya. Pada masa ini, pertaruhan eSports ialah industri yang besar, dan ia tidak menunjukkan tanda-tanda perlahan. 

Jangkakan industri berkembang dalam beberapa tahun akan datang, menguasai pilihan pertaruhan seperti sukan maya. Tetapi akhirnya, ia tidak mempunyai potensi untuk mengatasi pertaruhan sukan tradisional.

About the author
Nurul Aisyah
Nurul Aisyah
About

Nurul Aisyah, yang bangga sebagai rakyat Pulau Pinang, adalah pakar utama untuk lokalasi kandungan kasino dalam talian di Malaysia. Gabungan uniknya antara pemahaman budaya yang mendalam dan kepakaran teknikal memastikan permainan kasino ber resonansi dengan pemain Malaysia.

Send email
More posts by Nurul Aisyah

Berita terkini

Raging Bolt: Raja Baru Metagame Pokémon VGC
2024-04-10

Raging Bolt: Raja Baru Metagame Pokémon VGC

Berita