Pertaruhan pada Arena Kejuaraan dunia 2024

Kejohanan Dunia Arena, lebih dikenali sebagai AWC, ialah acara eSports global yang dihoskan oleh Blizzard Entertainment yang membuat penampilan sulungnya kira-kira 15 tahun yang lalu. Kejohanan ini memberikan pemain platform untuk bersaing dan membuktikan bahawa mereka adalah yang terbaik. Pertandingan bermula dengan pemain Arena dari Eropah dan Amerika bertanding, berharap untuk membuktikan diri mereka dalam pertempuran dan mendapat tempat dalam litar AWC rantau mereka.

Pasukan bermula dengan mengambil bahagian dalam Piala Arena, satu siri kejohanan 3v3 terbuka kepada pemain. Hanya pemain terbaik (gladiator) layak ke AWC.

Nurul Aisyah
WriterNurul AisyahWriter
ResearcherHaruki NakamuraResearcher

Apakah itu Kejohanan Dunia Arena

Acara 2022 telah menyaksikan bilangan pemain yang ramai didaftarkan untuk pertandingan itu. Sehubungan itu, kejohanan itu akan menggunakan penyingkiran berganda dan lima terbaik, satu langkah yang bertujuan untuk memberi setiap pemain peluang yang sama untuk naik ke puncak. Tarikh tentatif pertandingan adalah seperti berikut:

  • Piala 1: 18-19 Mac
  • Piala 2: 25-26 Mac
  • Piala 3: 1-3 April
  • Piala 4: 8-10 April

Kumpulan hadiah

Selain penghormatan dan gelaran yang melekat pada kejohanan ini, pemain juga berpeluang memenangi hadiah besar sepanjang acara tersebut. Dengan cawan terbuka 2022 telah pun dijalankan, empat cawan yang tersedia akan menyaksikan setiap rantau menerima sehingga $10,000 dalam hadiah mingguan. Lapan pasukan teratas dari setiap rantau mara ke litar dan pusingan akhir Global, di mana mereka akan bersaing untuk mengumpul hadiah $700,000 (pertandingan 2022).

Mengenai Warcraft

World of Warcraft, hanya Warcraft, ialah permainan main peranan dalam talian (MMORPG) berbilang pemain besar-besaran yang menyaksikan beribu-ribu pemain bersaing antara satu sama lain dalam pertempuran, melakukan pencarian heroik dan pengembaraan besar. Permainan ini ditubuhkan di tanah fantasi, di mana pemain bertarung dengan makhluk yang berbeza. Warcraft juga menampilkan alam lain, di mana pemain diberi peluang untuk memilih masa untuk terlibat dalam pertempuran pemain lawan pemain.

Sejarah ringkas World of Warcraft (WoW)

Semasa pelancarannya, Blizzard Entertainment tidak berhasrat untuk menambah sebarang elemen PvP (pemain-lawan-pemain). Walau bagaimanapun, pembangun dengan cepat menambah sistem PvP Honor yang menampilkan medan pertempuran dan Arena. Medan perang membenarkan pasukan pemain berlawan antara satu sama lain, manakala Arena menambah sentuhan kompetitif kepada permainan.

Selama bertahun-tahun, Arena diperkukuh dengan peta baharu, papan pendahulu dan musim yang berasingan. Perkembangan yang menonjol dalam sejarah Warcraft berlaku pada 2017 berikutan pengenalan Kejohanan Jemputan Mythic Dungeon, yang kemudiannya dinamakan semula Mythic Dungeon Invitational. Langkah baharu ini menyaksikan pemain bersaing dengan alam sekitar, sekali gus menekankan kepentingan mempunyai pasukan yang bekerjasama.

Bagaimana WoW berfungsi

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, WoW eSports ialah permainan pertempuran 3v3. Setiap pasukan berusaha untuk membunuh semua ahli pihak lawan terlebih dahulu. Permainan ini dicirikan oleh satu siri penyejukan menyerang dan bertahan. Strategi dan kerja berpasukan adalah penting untuk kejayaan mana-mana pasukan, kerana ahli berusaha untuk menyerang pada masa yang sesuai untuk mendapatkan pembunuhan.

Perlu diingat bahawa bahagian PvP permainan adalah tumpuan utama eSports. Walau bagaimanapun, pemain WoW juga boleh memainkan mod kompetitif lain, termasuk serbuan, berlumba dengan masa untuk mengalahkan bos yang dikawal AI, dan Mythic Dungeon Invitational.

Pengembaraan dan cabaran semasa permainan merangsang interaksi pemain dengan pemain. WoW membolehkan penglibatan ini dengan menambahkan fungsi sembang dan audio untuk komunikasi yang mudah antara pemain. Aspek sosial pertandingan bermakna pemain bukan sahaja seperti watak lain di skrin tetapi kekal sebagai manusia sepanjang masa.

Warcraft telah melalui perjalanan yang luar biasa dalam senario eSports. Walaupun AWC dikenali sebagai kemuncak permainan, terdapat beberapa acara lain yang menggembirakan. Sama ada aspek pemain-lawan-pemain klasik atau pemain-lawan-persekitaran, terdapat banyak perkara yang disediakan untuk peminat eSports.

Mengapa Kejohanan Dunia Arena popular?

Kejohanan Dunia Arena sudah pasti salah satu kejohanan dalam talian eSport terbaik untuk petaruh World of Warcraft. Kejohanan eSports ini menonjolkan antara senarai kejohanan eSports yang sangat popular di kalangan pemain yang suka Tajuk MOBA, seperti League of Legends yang terkenal. Tidak menghairankan bahawa permainan sebesar ini yang telah wujud sejak November 2004 terus menarik penonton yang semakin meningkat dalam kalangan pemain yang bertaruh pada kejohanan eSport.

Adegan pertaruhan di sekitar AWC telah berkembang pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini hasil daripada peningkatan hadiah wang dan kesedaran yang tinggi tentang pemain dan pasukan terbaik. Ini menjadikan pertaruhan AWC sebagai pasaran utama untuk tapak pertaruhan eSport dalam talian yang mencari pelanggan baharu.

Atribut lain yang menjadikan AWC sebagai salah satu kejohanan eSports terbesar untuk penumpang ialah kesederhanaannya. Pertaruhan pada WoW AWC pada asasnya melibatkan langkah yang sama seperti pertaruhan pada tajuk eSports lain seperti Call of Duty atau CS:GO. Apa yang diperlukan oleh pemain adalah untuk mencari yang layak tapak pertaruhan eSport dalam talian meliputi kejohanan eSport utama sebelum mereka mula meletakkan taruhan.

Walaupun WoW mungkin tidak direka bentuk sebagai eSport, bookie popular memilih untuk menambah pertaruhan WoW ke dalam tawaran mereka, yang dengan pantas menjadikan WoW menduduki kawasan yang sama seperti beberapa kejohanan dan liga esukan terbaik.

Pasukan pemenang dan detik terbesar AWC

Kisah WoW melampaui bagaimana kebanyakan orang memahaminya permainan video. Sebaliknya, AWC didorong oleh sesiapa sahaja. Selagi pasukan mempunyai apa yang diperlukan untuk mendominasi peringkat kelayakan, ia akan berjaya ke AWC.

Warcraft mempunyai bahagian yang saksama dalam momen penting pada masa lalu. Dengan organisasi nama besar, kumpulan hadiah besar-besaran dan penonton yang hebat, WoW akan membuat kemajuan besar pada tahun 2022 dan seterusnya. Acara itu telah pun disahkan, dan tidak dinafikan bahawa AWC akan kekal di sini.

Kaedah Hitam

Method Black ialah Juara Dunia Arena 2019. Kemenangan 2019 menyaksikan pasukan itu memperoleh tahun kedua penguasaan Kaedah dalam kategori PvP. Kemenangan 2019 menyaksikan mereka menentang Wildcard Gaming buat kali kedua selepas menewaskan mereka di peringkat akhir atas. Kemenangan ini menyusuli penguasaan Method Black sepanjang tahun dalam musim EU.

Method Black turun dalam sejarah sebagai juara pertama musim Warcraft AWC 2020. Skuad EU memenangi Pusingan Akhir Piala EU 1. Kemenangan bersejarah ini datang selepas pertandingan sengit yang berlangsung tujuh perlawanan sebelum Method Black menang. Pasukan ini dikendalikan oleh Method Organization, yang mengendalikan Method Orange di Amerika Utara, yang mempunyai kedudukan tinggi di Amerika.

Awan 9

Awan 9 sudah pasti merupakan kuasa utama dalam AWC. Berikutan tinggalnya yang agak singkat di Arena World of Warcraft pada 2015, Cloud9 kembali menyertai kejohanan itu pada 2019 dan dengan cepat menyatakan hasratnya. Pasukan Amerika Utara ini telah memenangi gelaran AWC berturut-turut, meletakkan dirinya dalam kalangan pasukan peringkat teratas Amerika Utara.

Cloud9 dimiliki oleh Cloud9 Esports, Inc., sebuah organisasi yang telah mengambil bahagian secara aktif dalam pelbagai liga eSport selama bertahun-tahun, menjadikannya terkenal dalam kalangan pemain yang bertaruh pada kejohanan eSport.

Kaedah Jingga

Method Orange mencipta sejarah dengan memenangi AWC pada 2018. Kemenangan ini datang selepas musim yang panjang dan penamat nombor-1 di rantau Amerika. Musim 2018 menyaksikan Method Orange menyingkirkan rakan sejawatan Eropah mereka. Perlawanan akhir agak antiklimaks selepas Method Orange hanya memerlukan empat kemenangan daripada tujuh perlawanan akhir. Kemenangan ini juga menekankan betapa kuatnya pasukan 2018.

ABC

Kejohanan eSukan Dunia Arena 2017 berlangsung di Pusat Konvensyen Anaheim di Califonia Selatan. Pasukan Eropah, ABC, menang selepas menewaskan pasukan NA Panda Global. Ini sudah pasti salah satu perlawanan akhir yang mudah untuk ABC menewaskan Panda Global 4-0.

Di mana dan bagaimana untuk bertaruh pada Kejohanan Dunia Arena?

Memilih tapak pertaruhan AWC

Sekarang sudah jelas bahawa AWC berdiri sebagai salah satu daripada kejohanan paling popular dalam dunia perjudian eSports, petaruh yang bertaruh di World of Warcraft perlu menyaring senarai panjang tapak pertaruhan eSukan dalam talian. Setakat memilih tapak pertaruhan eSports, petunjuk berikut berguna apabila memilih tapak pertaruhan AWC yang terbaik.

  • Reputasi pembuat taruhan
  • Kualiti kemungkinan yang ditawarkan
  • Ketersediaan pasaran pertaruhan WoW
  • Promosi dan insentif
  • Ciri strim langsung

Bagaimana untuk bertaruh pada AWC

WoW mempunyai pelbagai pasaran pertaruhan. Sifat unik sukan ini memberi peluang kepada pemain untuk berseronok dengan pertaruhan mereka. Sebagai permulaan, pengetahuan tentang World of Warcraft adalah penting untuk pemain menikmati pengalaman pertaruhan mereka. Selain itu, pengetahuan tentang jenis pertaruhan yang diletakkan adalah cara terbaik untuk mengukuhkan pengalaman permainan.

Pengetahuan tentang jenis pertaruhan dan dinamik permainan memainkan peranan penting dalam pertaruhan AWC. Selain mempunyai pemahaman yang baik tentang permainan, menyertai komuniti WoW amat berguna dalam meningkatkan pemahaman pemain tentang permainan dan berlaku dalam ekosistem eSports.

About the author
Nurul Aisyah
Nurul Aisyah
About

Nurul Aisyah, yang bangga sebagai rakyat Pulau Pinang, adalah pakar utama untuk lokalasi kandungan kasino dalam talian di Malaysia. Gabungan uniknya antara pemahaman budaya yang mendalam dan kepakaran teknikal memastikan permainan kasino ber resonansi dengan pemain Malaysia.

Send email
More posts by Nurul Aisyah