Terminology

Jargon merujuk kepada ungkapan, frasa atau perkataan khas yang digunakan dalam bidang atau profesion tertentu, seperti undang-undang, sukan, perubatan, perniagaan, dsb. Biasanya, jargon difahami oleh pengguna dalam bidang tertentu itu; orang lain susah nak faham. Walau bagaimanapun, jargon eSports adalah bidangnya sendiri, dan ia mempunyai pelbagai frasa dan istilah yang digunakan oleh petaruh dan pemain. Dan sementara beberapa istilah ini khusus permainan, yang lain adalah istilah umum.

Jargon ialah bahagian penting dan bahagian eSports. Pertama, perlu ada komunikasi yang baik di kalangan pemain eSukan, peminat, penumpang dan pihak berkepentingan lain. Bagi petaruh eSports, jargon boleh menjadi perbezaan antara menang dan kalah. Sudah tentu, tiada siapa yang patut membuat pertaruhan yang tidak difahami maksudnya.

Esports & jargon permainan kompetitifTerminologi permainan MOBAJargon permainan FPS

Dengan perpustakaan jargon esports yang mendalam, anda perlu meluangkan masa untuk belajar tentang lingo sebelum meletakkan pertaruhan pertama. Bahagian yang terbaik ialah memahami terminologi ini tidak jauh dari mungkin. Catatan blog ini bertujuan untuk merungkai beberapa istilah yang paling biasa digunakan dalam dunia esukan.

Section icon
Esports & jargon permainan kompetitif

Esports & jargon permainan kompetitif

  • Esukan: Permainan video dengan adegan kompetitif. Beberapa eSports yang paling popular termasuk CS: GO, League of Legends dan Dota 2.
  • Pengezonan: Memaksa pihak lawan untuk meninggalkan kawasan dengan menggunakan pencerobohan. Ini bertujuan untuk memberikan pihak pemain kelebihan daya saing dengan mendapatkan kawasan paling selamat.
  • Membantu: Menangani kerosakan kepada pihak lawan kemudian meninggalkan mereka untuk dibunuh oleh rakan sepasukan. Sebagai contoh, pemain boleh memukul musuh dan menjauhkan diri untuk seketika. Apabila rakan sepasukan datang dan membunuh musuh, pemain menjaringkan bantuan.
  • Pintu belakang: Menyelinap di belakang atau di sekeliling musuh tanpa mengetahui, mungkin kerana tumpuan mereka di tempat lain. Apabila mereka menyedarinya, ia sudah terlambat.
  • Bot: Pemain dikawal oleh komputer tetapi dengan siapa pemain manusia boleh bersaing semasa permainan. Bot membolehkan pemain mengasah kemahiran mereka sebelum pertandingan.
  • Penjana Nombor Rawak: Disingkat sebagai RNG, ini merujuk kepada unsur rawak yang disertakan dalam beberapa permainan, seperti Hearthstone.
  • Kem: Apabila pemain berkhemah, mereka tinggal di tempat yang berfaedah, seperti sudut, dan memerahnya untuk membunuh atau barang. Laluan pendekatan di tempat ini biasanya terhad.
  • Kombo: Urutan serangan di mana satu menuju ke seterusnya. Ini menghalang lawan daripada peluang melarikan diri. Mereka tidak boleh menyekat atau melawan serangan.
  • Litar: Semua acara esport dalam satu tahun kalendar. Sebagai contoh, Litar Dota 2 merangkumi acara-acara di bawah umur, The International, Majors dan amal.
  • bawa: Apabila pemain beraksi dengan baik untuk mengimbangi prestasi buruk pasukan mereka, dan pasukan itu pergi sepenuhnya untuk menuntut kemenangan, pemain itu dikatakan telah membawa pasukan itu.
  • Penggemar: Merujuk kepada kesan, kebolehan atau mantra yang meningkatkan kuasa watak.
  • Nafikan: Melibatkan pihak lawan yang cuba melakukan tindakan terhadap pemain tetapi pemain bertindak balas untuk meneutralkan tindakan tersebut. Sebagai contoh, apabila pemain mengambil kuasa sebelum lawan yang melihatnya terlebih dahulu, dia dikatakan telah menafikan pihak lawan.
  • Tepi Pertaruhan: Kelebihan yang ada pada pemain berbanding buku sukan. Kelebihan ini boleh diperolehi dalam pelbagai cara, termasuk merangka sistem pertaruhan yang mengeksploitasi margin atau mengkaji permainan/perlawanan untuk mendapatkan pengetahuan yang membantu petaruh meletakkan pertaruhan yang menang.
  • umpan: Berpura-pura lemah untuk memikat lawan ke dalam situasi di mana mereka mudah dikalahkan.
  • Nisbah KDA: Nisbah KDA (kills, deaths, assists) ialah bilangan bunuh, kematian dan assist yang dikaitkan dengan pemain dalam perlawanan.
  • Noob: Pemain yang baru mengenali tajuk permainan tertentu. Noobs memerlukan masa untuk memahami cara permainan ini berfungsi.
  • Gank: Berbilang pemain menyerang satu lawan. Lawan yang berjaya melarikan diri daripada gank tanpa bantuan rakan sepasukan mereka dipercayai sangat mahir dan berkuasa. Ada juga yang terus membunuh gank.
  • Meriam Kaca: Pemain yang membunuh atau mendapat mata untuk pasukannya dengan sangat berkesan namun terdedah, dan sasaran mudah untuk lawan dikenali sebagai meriam kaca. Dalam FPS, meriam kaca adalah pemain yang boleh membeli tanpa sebarang senjata. Dalam MOBA, meriam kaca lazimnya adalah wira dengan kerosakan tinggi setiap saat.
  • pemaju: Sebuah firma yang menghasilkan permainan esport. Sudah tentu, terdapat permainan yang dihasilkan oleh lebih daripada satu firma. Contoh klasik ialah Call of Duty.
  • Objektif: Sasaran atau matlamat tertentu yang meletakkan pasukan pemain dalam kedudukan yang menguntungkan. Objektif mungkin termasuk perkara seperti raksasa yang menawarkan buff kepada pasukan.
  • Layang-layang: Bergerak menjauhi lawan yang mengejar sambil mengekalkan jarak yang agak selamat.
  • Penjagaan bayi: Kerap membantu rakan sepasukan supaya mereka mendapat lebih kuasa untuk terus berjuang.
  • hutan rimba: Tinggal di dalam hutan untuk mendapatkan emas dan pengalaman daripada membunuh neutral.
  • bina: Apabila pemain membina, mereka meningkatkan asas atau watak mereka dengan memberi mereka kebolehan dan item. Kawasan tumpuan bergantung pada jenis binaan. Kawasan ini mungkin termasuk pertahanan dan kerosakan.
  • Puak: Pemain yang bermain permainan berbilang pemain secara kerap dikenali sebagai puak.
  • Jurulatih: Jurulatih ialah tokoh/watak yang bertanggungjawab untuk meningkatkan prestasi sesebuah pasukan. Mereka berbuat demikian dengan memberi nasihat, taktik dan strategi. Mereka juga boleh menganalisis statistik pihak lawan.
  • Cucuk: Kekal pada jarak yang selamat dan melepaskan kerosakan kepada pihak lawan secara berperingkat sehingga mereka berputus asa.
Esports & jargon permainan kompetitif
Terminologi permainan MOBA

Terminologi permainan MOBA

Walaupun banyak permainan MOBA (arena pertempuran dalam talian berbilang pemain) tersedia hari ini (sehingga 2022), Dota 2 dan Liga Legenda sudah pasti yang paling popular dan paling banyak dimainkan dalam genre ini. Oleh itu, patut untuk melihat kedua-dua ini.

  • tangki: Kereta kebal adalah watak yang, walaupun lambat, sangat sukar untuk dibunuh kerana mereka mempunyai satu tan perisai yang teguh.
  • Squishy: Mereka ini adalah pembunuh yang hebat contohnya penembak jitu dan pembunuh upahan, namun mereka sangat lemah dalam hal pertahanan. Fakta bahawa mereka tidak dapat mempertahankan diri menjadikan mereka licin (mereka boleh dibunuh dengan mudah). Untuk memastikan mereka bertahan lama, mereka bergerak mengelilingi peta dengan penuh berhati-hati, memastikan mereka hanya terlibat dalam pergaduhan yang boleh mereka menangi dengan kombo paling sedikit, katakan, satu atau dua.
  • Pengumpan: Feeder ialah pemain yang sentiasa dibunuh oleh pihak lawan. Walau bagaimanapun, penyuap mungkin jarang berlaku dalam perlawanan kompetitif.
  • AoE: AoE, yang sepenuhnya ialah Arena of Effect, ialah kemahiran yang kesannya dirasai merentasi seluruh kawasan lawan (seperti yang dipilih oleh pemain) dan bukannya hanya satu lawan. Kemahiran ini berguna apabila berhadapan dengan banyak pihak lawan yang terletak dalam satu kawasan kecil.
  • Menolak: Hasrat sebuah pasukan untuk bergerak merayap ke atas lorong lawan untuk memusnahkan perencat, berek, menara atau menaranya. Tolakan boleh dilakukan oleh pasukan atau seorang pemain; ini bergantung kepada perkembangan dan situasi permainan.
  • titik: DoT (Damage over Time) ialah item yang menyebabkan kerosakan kepada pihak lawan secara beransur-ansur melalui keracunan, pendarahan atau pembakaran.
  • muktamad: Kemahiran terpenting juara tertentu.
  • Berkebun: Membunuh dan memukul terakhir merayap/minions dalam fasa lorong.
  • Darah Pertama: Pembunuhan pertama semasa perlawanan MOBA. Pembunuh biasanya mendapat bonus emas.
  • FF: Apabila rakan sepasukan meminta pasukan untuk "kehilangan", untuk melepaskan permainan dan menyerah.
  • AA: AA bermaksud Auto Attack, apabila pemain tidak menggunakan sebarang kebolehan tetapi serangan asas (ia boleh sama ada huru-hara atau jarak jauh).
Terminologi permainan MOBA
Jargon permainan FPS

Jargon permainan FPS

Permainan FPS yang paling popular setakat ini ialah CS: PERGI. Berikut adalah beberapa terminologi untuk dikuasai sebelum memberikan permainan.

  • Pusingan Eko: Kehilangan beberapa pusingan berturut-turut boleh merosakkan ekonomi pasukan, menyebabkan mereka kehilangan keupayaan untuk membeli item untuk beberapa pusingan seterusnya, yang dikenali sebagai pusingan eko.
  • Menyala: Seorang pemain menerima kerosakan dalam pusingan semasa, dia dikatakan menyala.
  • Molly: Salah satu daripada lima jenis bom tangan CS: GO. Ia biasanya bertujuan untuk menghalang pihak lawan daripada mengakses titik peta tertentu.
  • Kobe: Membunuh lawan dengan bom tangan jarak jauh.
  • Pusingan Anti-Eko: Ini adalah apabila pasukan membeli perisai yang mampu menghasilkan lebih banyak wang setiap pembunuhan semasa menghadapi lawan yang berada di pusingan eko.
  • Mendorong: Dua atau tiga pemain bekerjasama untuk menewaskan halangan dan mendapatkan kelebihan medan ke atas lawan.
  • Putaran: Pergerakan pemain dari satu titik peta ke titik lain untuk tujuan mempertahankan atau menyerang yang terakhir.
  • Fragger Teratas: Berjaya membunuh lawan. Ia juga bermaksud pemain yang paling berkesan dari segi mata dan pembunuhan.
  • Pemanggil Tembakan: Juga dikenali sebagai kapten dalam permainan, Shot Caller ialah pembuat keputusan dalam permainan tentang perkara seperti kawalan peta, putaran dan pengurusan.
  • Nemesis: Musuh ialah musuh yang menjatuhkan pemain itu berkali-kali berturut-turut - tanpa membunuh mereka kembali.
Jargon permainan FPS