Berita

October 27, 2023

Evolusi Clash Royale: Kemas Kini, Esukan dan Pertumbuhan

Nurul Aisyah
WriterNurul AisyahWriter
ResearcherHaruki NakamuraResearcher

Clash Royale, dikeluarkan pada 2016 oleh pembangun Finland, Supercell, telah menjadi tajuk revolusioner dalam industri permainan mudah alih. Ia menawarkan pengalaman permainan yang menentukan genre yang mudah dimainkan dan sangat berdaya saing.

Evolusi Clash Royale: Kemas Kini, Esukan dan Pertumbuhan

Kebangkitan Clash Royale

Tidak mengejutkan, Clash Royale cepat mendapat populariti, dengan dilaporkan 50 juta pengguna aktif setiap hari pada 2018. Bagaimanapun, lima tahun kemudian, terdapat kebimbangan mengenai keadaan semasa permainan itu.

Keadaan Semasa Clash Royale

Walaupun bilangan sebenar pemain aktif tidak diketahui umum, laporan menunjukkan bahawa Clash Royale masih mempunyai lebih sejuta pengguna. Walau bagaimanapun, ia tidak berada pada tahap populariti yang sama seperti pada 2018.

Kemas Kini Kontroversi

Satu faktor yang telah mengecewakan pangkalan pemain ialah kemas kini terkini kepada permainan. 'Kemas kini untuk Pecundang' pada April 2023 menerima kritikan ketara kerana menjadikan permainan ini lebih bayar untuk menang dan mengalih keluar ciri daripada mod 2v2 yang digemari. Kemas kini ini bertujuan untuk meningkatkan bilangan pemain di jalan trofi, tetapi ia mungkin telah menyumbang kepada penurunan dalam pangkalan pemain.

Kesan Kemas Kini

Walaupun pemain veteran sangat mengkritik kemas kini, ia mungkin tidak menjejaskan pemain bebas untuk bermain dengan ketara, yang merupakan sebahagian besar pangkalan pemain.

Adegan Esports

Adegan esport Clash Royale memberikan pandangan tentang keadaan semasa permainan. Pada 2018, Clash Royale League World Finals mencapai jumlah penonton tertinggi sebanyak 361,849, menunjukkan pertumbuhan kukuh permainan itu. Walau bagaimanapun, antara 2018 dan 2020, bilangan penonton menurun dengan cepat. Penurunan ini boleh dikaitkan dengan ekosistem esport francais tertutup untuk Clash Royale, yang mengehadkan penyertaan pasukan.

Kembalinya Ekosistem Terbuka

Nasib baik, Supercell memperkenalkan semula sistem terbuka untuk semua pada tahun 2021, membolehkan lebih banyak pasukan menyertai Liga Clash Royale. Hasilnya, bilangan penonton telah menunjukkan pertumbuhan sejak dua tahun yang lalu, dengan edisi 2022 mencapai puncak penonton sebanyak 228,000 dan purata penonton sebanyak 58,000.

Kesimpulan

Walaupun Clash Royale mungkin tidak begitu popular seperti pada 2018, ia masih mengekalkan pangkalan pemain yang kukuh dan setia. Kemas kini dan perubahan baru-baru ini mempunyai kesan bercampur-campur pada permainan, tetapi kembalinya ekosistem esports terbuka telah menunjukkan tanda-tanda pertumbuhan yang menjanjikan. Sama ada Clash Royale sedang mati atau tidak adalah subjektif, tetapi jelas bahawa permainan itu terus mempunyai pengikut yang berdedikasi.

Baca Juga: Bagaimana untuk mendapatkan Token Perdagangan dalam Clash Royale

About the author
Nurul Aisyah
Nurul Aisyah
About

Nurul Aisyah, yang bangga sebagai rakyat Pulau Pinang, adalah pakar utama untuk lokalasi kandungan kasino dalam talian di Malaysia. Gabungan uniknya antara pemahaman budaya yang mendalam dan kepakaran teknikal memastikan permainan kasino ber resonansi dengan pemain Malaysia.

Send email
More posts by Nurul Aisyah
undefined is not available in your country. Please try:

Berita terkini

Separuh Masa Kedua Musim ALGS 2024: Penyelaman Mendalam ke dalam Fenomena Esports
2024-06-02

Separuh Masa Kedua Musim ALGS 2024: Penyelaman Mendalam ke dalam Fenomena Esports

Berita