2022 ESports dalam Korea Selatan

Korea sentiasa mempunyai hubungan yang menarik dengan perjudian. Apabila Korea dibentuk, berikutan berakhirnya Perang Dunia Kedua, semua bentuk perjudian telah diharamkan. Warganegara Korea tidak dibenarkan berjudi apabila melancong ke luar negara.

Perundangan perjudian Korea telah menjadi lebih akomodatif, membuka jalan kepada beberapa bentuk pertaruhan sukan. Terdapat juga loteri nasional dan kasino berasaskan darat yang dibuka kepada pelancong di negara ini. Walau bagaimanapun, pertaruhan dalam talian adalah perkara yang berbeza sama sekali dengan semua perjudian internet diharamkan di negara ini.

2022 ESports dalam Korea Selatan

Walaupun permainan dalam talian kekal diharamkan, warga Korea telah melanggar undang-undang tersebut. Ini bermakna bahawa penumpang di negara ini sering bertaruh di kasino dalam talian luar pesisir. Jadi, pertaruhan dalam talian dari Korea perlu berusaha keras untuk memastikan mereka menemui tapak pertaruhan dalam talian yang dilesenkan dan dikawal oleh bidang kuasa yang dipercayai di luar negara.

Evolusi esports, yang mempunyai kaitannya di Korea, telah membawa minat yang ketara dalam pertaruhan esports dalam kalangan petaruh Korea. Penonton dalam pertaruhan esports dalam talian beralih ke tapak pertaruhan esports terbaik di luar pesisir Sepanyol.

Section icon
Sejarah Pertaruhan esport di Korea

Sejarah Pertaruhan esport di Korea

Pertaruhan sukan bukan sahaja FAD tetapi trend industri di sini untuk jangka masa panjang. Terdapat banyak sebab mengapa permainan ini mendapat tarikan yang meluas di Korea. Pertama, ramai orang di negara ini mengikuti acara esport dan sentiasa mendambakan untuk meletakkan wang tunai mereka di tempat 'mulut' mereka. Di samping itu, sifat permainan yang dinamik di mana keadaan berubah dalam beberapa minit menjadikan acara esports sangat menguntungkan untuk penonton.

Permulaan Awal

Pertaruhan esports menjadi terkenal dalam landskap permainan dalam talian Korea sejurus selepas esports diiktiraf secara rasmi sebagai sukan rasmi. Pada mulanya, tiada petunjuk jelas bahawa industri pertaruhan esport akan berkembang secara astronomi, memandangkan pengendali pertaruhan juga keberatan untuk menampung pasaran esport.

Sebagai permulaan, banyak faktor seolah-olah menghalang pertumbuhan pertaruhan esports. Antara sebab utama yang diberikan ialah industri eSukan sebahagian besarnya tidak dikawal, dan kes-kes mengatur perlawanan adalah perkara biasa. Lebih-lebih lagi, e-sukan kebanyakannya dikaitkan dengan populasi belia, yang kebanyakannya berada di bawah umur majoriti dan tidak boleh membuat taruhan.

Apabila pengikut esports terus melonjak ke tahap yang lebih tinggi, penonton dan kumpulan hadiah juga meningkat secara astronomi. Ini juga bermakna terdapat potensi besar dalam industri perjudian. Pembuat taruhan antarabangsa pantas bertindak balas untuk mengambil peluang itu. Selain itu, pemain pintar melihat perkembangan ini sebagai peluang kepada mereka. Keadaan telah berubah dengan pantas, dan industri esports lebih teratur berbanding sebelum ini.

Esports Kini di Korea

eSports masa kini ialah fenomena peminat di Korea Selatan. Dari permulaannya yang sederhana menampilkan pemain angker, industri eSports telah berkembang pesat menjadi berbilang liga dengan pengaturcara berlesen, disokong oleh berjuta-juta peminat, bukan sahaja di Korea tetapi di seluruh dunia. Pemacu utama di sebalik pertumbuhan pesat industri pertaruhan eSports termasuk:

  • Pembangunan infrastruktur lanjutan seperti internet memihak kepada eSports
  • Kerajaan Korea menyokong dan mengawal selia eSports
  • Jenama besar Korea seperti Samsung terlibat secara aktif dalam menyokong eSports
  • Kerjasama dengan media tempat pertandingan eSports disiarkan secara langsung

Pada mulanya, Hanya peminat sukan muda yang berpendapat bahawa buku sukan utama harus disertakan pertaruhan sukan dalam talian pasaran. Walau bagaimanapun, perkara telah berubah sejak itu, dan pengendali dalam talian amat menyedari potensi pasaran khusus ini.

Hari ini, industri pertaruhan sukan menguasai berbilion dolar. Jumlah penonton yang bertaruh pada acara eSports utama terus meningkat, dan begitu juga kumpulan hadiah. 2021 turun dalam sejarah sebagai tahun rekod penonton eSports apabila League of Legends Worlds 2021 menjadi acara yang paling banyak ditonton dalam sejarah eSukan.

Rakyat Korea Selatan kini hampir tidak dapat membezakan esport daripada sukan tradisional. Esport sudah pasti jauh mendahului sukan konvensional. Ini, dalam satu cara, memberikan gambaran tentang masa depan; esports berada di sini untuk kekal.

Masa depan pertaruhan sukan di Korea

Esports mengalami pertumbuhan yang ketara di Korea semasa pandemik COVID-19. Perkembangan pesat boleh mewakili peluang utama bagi pengendali pertaruhan esports di Korea. Walaupun mungkin sukar untuk meramalkan masa depan dengan pasti, terdapat banyak sebab untuk mencadangkan bahawa eSports tidak lama lagi boleh bersaing dengan acara sukan utama pada tahun-tahun akan datang.

Dengan berjuta-juta menonton acara esport, bilangan syarikat yang ingin menaja esports berkemungkinan meningkat. Dan buku sukan tidak lama lagi boleh cepat merebut peluang ini, mengepam lebih banyak wang ke dalam industri.

Akhir sekali, walaupun tiada tanda-tanda bahawa kerajaan Korea mungkin menghalalkan perbankan dalam talian, berkemungkinan besar, mereka tidak lama lagi boleh memikirkan semula pendirian keras mereka melihat saiz industri ini.

Sejarah Pertaruhan esport di Korea
Adakah Kasino Sah di Korea?

Adakah Kasino Sah di Korea?

Selama bertahun-tahun, kerajaan Korea kekal keras dalam perjudian. Penjudi tempatan biasanya terhad dari segi bilangan aktiviti perjudian yang boleh mereka ceburi. Mereka kebanyakannya terhad kepada apa yang dibenarkan oleh kerajaan.

Ciri perjudian menonjol dalam sejarah Korea, apabila pertaruhan diletakkan janggi dan ssireum, yang serupa dengan catur zaman moden dan gusti sumo, masing-masing. Bagaimanapun, ia sampai ke tahap penduduk tempatan tidak boleh berjudi. Juga, yang Undang-undang Penjudi Luar Negara Lazim adalah dilarang penduduk tempatan daripada berjudi walaupun ketika melancong ke luar negara.

Pada tahun 1990-an, kerajaan melancarkan loteri milik kerajaan dan SportsToto, pembuat taruhan yang disokong kerajaan. Undang-undang telah dilonggarkan dengan munasabah hari ini, tetapi tetap menyalahi undang-undang bagi individu dan syarikat untuk mengendalikan kasino dalam talian di Korea.

Rakyat Korea beralih kepada pembuat taruhan luar pesisir yang menerima penumpang dari negara itu untuk mengakses lebih banyak pasaran dan menikmati keseronokan yang ditawarkan oleh perjudian dalam talian. Walaupun kerajaan masih cuba menyekat akses kepada tapak web kasino dalam talian, penumpang Korea perlu meneroka pilihan alternatif untuk memintas blok ini.

Adakah Kasino Sah di Korea?
Perundangan Esports di Korea

Perundangan Esports di Korea

Kerajaan Korea telah menyokong industri eSports secara aktif selama dua dekad yang lalu, dengan rancangan lima tahun lagi disediakan untuk menyokong industri ini lebih jauh. Bagaimanapun, kerajaan telah menggubal undang-undang yang disesuaikan untuk menawarkan 'manfaat maksimum' kepada semua pihak berkepentingan yang terlibat. Berikut ialah beberapa perundangan utama yang ditujukan kepada industri permainan eSukan.

Akta Perlindungan Belia

Juga dikenali sebagai Undang-undang Cinderella atau Shutdown, undang-undang 2011 yang digubal dalam kerajaan Korea Selatan ini ditetapkan untuk mengawal permainan esport dalam kalangan kanak-kanak bawah umur. Dalam undang-undang ini, Kanak-kanak di bawah umur enam belas tahun tidak dibenarkan mengakses permainan dalam talian.

Perlu diingat bahawa Undang-undang Penutupan menyasarkan permainan dalam talian terutamanya dan bukan konsol tradisional dan permainan mudah alih. Selama bertahun-tahun, sesetengah pemain telah mencipta cara untuk mengelak undang-undang ini, termasuk pencurian identiti. Dan hakikat bahawa undang-undang ini telah terbukti sukar untuk dikuatkuasakan, Pihak berkuasa undang-undang, kadangkala, memilih untuk mengharamkan permainan tertentu.

Di bawah undang-undang ini, pembangun permainan yang tidak mematuhi undang-undang ini berisiko didenda sehingga ₩10 juta ($8,600) atau hukuman penjara dua tahun.

Keperlembagaan undang-undang ini telah dipertikaikan dalam kalangan undang-undang, dengan titik fokusnya ialah ia melanggar hak orang muda. Undang-undang ini, walaupun boleh dikatakan, sering dilihat melanggar kebebasan umum ibu bapa dan penyedia permainan pada tahap tertentu.

Pertaruhan Bertindak di Korea

Korea adalah salah satu daripada segelintir negara yang memisahkan warganya daripada warga asing mengenai kesahihan pertaruhan. Telah dinyatakan bahawa orang Korea tidak diberikan banyak pilihan untuk bertaruh pada acara sukan kegemaran mereka berbanding dengan orang asing. Contohnya, adalah haram bagi orang Korea untuk berjudi di semua kasino berasaskan daratnya, kecuali satu. Bagaimanapun, warga asing yang melawat negara ini dibenarkan berjudi sesuka hati.

Kebanyakan perundangan perjudian di negara ini terkandung dalam Undang-undang Jenayah Korea. Undang-undang ini melarang warga Korea daripada berjudi semasa berada di dalam dan luar negara. Di bawah artikel 246 dan 247, Undang-undang Jenayah melarang perjudian dalam talian ke tahap yang lebih tinggi. Walau bagaimanapun, rakyat masih mencari cara untuk berjudi di pembuat taruhan dalam talian

Perlu diingatkan juga bahawa warga asing dibenarkan berjudi di kasino yang ditetapkan yang ditubuhkan secara sah. Peruntukan ini terkandung dalam Undang-undang Promosi Pelancongan yang mewajibkan semua pertubuhan kasino di seluruh negara untuk membenarkan pelancong bermain permainan kasino kegemaran mereka.

Perundangan Esports di Korea
Permainan Kegemaran Pemain Korea

Permainan Kegemaran Pemain Korea

Korea dikenali sebagai tanah air e-sukan, jadi tidak hairanlah bahawa permainan dalam talian menikmati populariti yang besar. Walau bagaimanapun, berikut ialah beberapa permainan esport dalam talian yang paling popular di Korea.

League of Legends (LoL)

Orang Korea telah mendominasi Liga Legenda adegan untuk dekad yang lalu. Bukan sahaja pemain pro Korea boleh menang di peringkat terbesar, tetapi ia juga diketahui bahawa kebanyakan pemain pro LoL adalah orang Korea. LoL mempunyai kadar permainan 50% di Korea, yang pada asasnya bermakna lebih separuh daripada pemain dalam mana-mana PC bang di negara itu bermain permainan ini.

Overwatch

Dibangunkan oleh Badai salji pada 2016, Overwatch ialah permainan "penembak wira". Permainan ini dimainkan oleh dua pasukan yang bertarung untuk mata kawalan utama. Populariti permainan ini dalam kalangan pemain esports Korea adalah berdasarkan umur dan fleksibiliti pilihan permainannya. Selain popularitinya, pemain pro-pemain Korea tidak pernah mendominasi litar esports buat sementara waktu.

PUBG

PUBG, juga dikenali sebagai PlayerUnknown's BattleGrounds ialah permainan pertempuran berbilang pemain yang diilhamkan oleh filem. PUBG menikmati populariti yang ketara di Korea dan telah menjadi permainan penembak orang pertama berbilang pemain teratas untuk seketika, atas sebab yang berbeza, tetapi sebahagian besarnya untuk keseronokan dan fakta bahawa syarikat milik Korea membangunkannya.

Permainan Kegemaran Pemain Korea
Kaedah pembayaran di Korea

Kaedah pembayaran di Korea

Cara bayaran adalah penting apabila menyelesaikan transaksi dalam talian kepada/dari mana-mana pembuat taruhan. Berikut ialah beberapa pilihan pembayaran menonjol yang tersedia untuk pemain esports di Korea.

Kad Kredit dan Debit

Pembayaran kad adalah kaedah pembayaran biasa di Korea untuk pelbagai perkara. Kebanyakan pemegang kad kredit dan debit Korea biasa dengan pembayaran kad dalam talian. Bahagian terbaik tentang pembayaran kad ialah ia diterima oleh kebanyakan kasino dalam talian yang menawarkan perkhidmatan mereka kepada pemain Korea.

Neteller

Neteller ialah kaedah pembayaran lain yang menarik minat penumpang dalam talian. Kaedah pembayaran ini adalah pantas, selamat, selamat dan yang paling penting, kebanyakan kasino dalam talian dan penanda halaman menerima Neteller.

Skrill

Skrill adalah antara kaedah pembayaran paling popular di dunia hari ini. Ia tidak mengejutkan bahawa penumpang Korea menggunakannya secara meluas. Hampir setiap kasino yang menerima pemain dari Korea mempunyai kemahiran sebagai pilihan pembayaran.

Walaupun kaedah pembayaran ini boleh digunakan di Korea, sesetengah pemain lebih suka kekal tanpa nama kerana kesahihan di sekeliling perjudian. Dalam kes ini, pembayaran mata wang kripto (terutamanya Bitcoin) cepat menjadi arus perdana di Korea.

Kaedah pembayaran di Korea
Soalan lazim tentang pertaruhan di Korea

Soalan lazim tentang pertaruhan di Korea

Adakah pertaruhan dalam talian sah di Korea?

Perjudian dalam talian adalah haram di Korea dan sangat disasarkan oleh pihak berkuasa tempatan. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna orang Korea tidak berjudi. Rakyat Korea berisiko didenda berat atau dipenjarakan jika ditangkap terlibat dalam perjudian.

Bolehkah orang Korea berjudi di luar negara?

Ya dan tidak. Undang-undang melarang warga Korea daripada berjudi di luar negara. Walau bagaimanapun, beberapa warga Korea masih berjudi. Bagaimanapun, penumpang dari negara ini perlu memastikan mereka menutup laluan mereka untuk mengelakkan masalah dengan pihak berkuasa tempatan.

Manakah tapak pertaruhan terbaik di Korea?

Orang Korea boleh bertaruh dalam talian di platform yang dikawal kerajaan seperti Sports Toto dan Sports Proto. Walau bagaimanapun, pemain tempatan mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa tapak pertaruhan terbaik adalah yang dikendalikan oleh pengendali antarabangsa dan dilesenkan di luar negara.

Adakah kemenangan perjudian dikenakan cukai?

Ya, tetapi ini hanya terpakai kepada bentuk perjudian yang sah seperti lumba kuda, lumba basikal dan loteri. Hasil perjudian adalah tertakluk kepada cukai 22-30%. Walau bagaimanapun, jenis perjudian lain, seperti kasino dalam talian dan pertaruhan eSports, tidak dikenakan cukai kerana ia dianggap menyalahi undang-undang.

Apakah kaedah pembayaran terbaik untuk pemain dalam talian?

Walaupun kad kredit dan pindahan kawat popular di Korea, ada yang dianggap berisiko dari segi permainan dalam talian. Oleh itu, pembayaran crypto dan e-dompet amat disyorkan untuk keselamatan.

Soalan lazim tentang pertaruhan di Korea