Explore the Best eSports Betting Sites by Country

Memandangkan pasaran utama menerima perjudian sukan di seluruh dunia, perjudian esport kekal menyalahi undang-undang di banyak kawasan. Kedua-dua esports dan pertaruhan sukan adalah serupa dalam proses pertaruhan dan kemungkinan. Walau bagaimanapun, perbezaan utama antara kedua-duanya ialah penyertaan golongan bawah umur dalam sukan esport. Pertaruhan pada esports secara tradisinya adalah haram di kebanyakan kawasan, sebahagiannya disebabkan oleh pemain muda berbondong-bondong ke permainan esports. 

Badan pentadbir teragak-agak untuk membenarkan perjudian dalam mana-mana sukan yang melibatkan penyertaan golongan bawah umur. Pengharaman perjudian esport telah menimbulkan pasaran haram, yang selalunya mengandungi penetapan padanan dan perjudian bawah umur yang menyalahi undang-undang. Permainan video terus menarik pemain muda, mengetuai banyak majlis perbandaran dan kerajaan negeri untuk membuat garisan menentang menghalalkan pertaruhan pada hasil esport.

Pertaruhan eSports yang sahPerjudian eSports antarabangsaSoalan lazim
Amerika Syarikat
us flag

Amerika Syarikat

Permainan esport telah pun menjadi arus perdana di Amerika Syarikat. AS berdiri tinggi di antara wilayah paling popular dan menguntungkan di dunia dalam hal ehwal e-sukan. 'Status' ini diilhamkan oleh pelbagai faktor, antaranya ialah kebanyakan orang telah menerima permainan dan penstriman kompetitif sebagai laluan kerjaya. Perkara e-sukan, termasuk tontonan dan perjudian di Amerika Syarikat, terus melonjak ke tahap baharu.

Tunjuk lagi...
Thailand

Budaya Thailand mengutamakan keluarga dan penduduknya mengambil bahagian dalam adat sosial yang menyeronokkan. Permainan esport dan pertaruhan sukan semakin pantas menjadi sebahagian daripada landskap perjudian negara yang semakin berkembang. Kerajaan serius untuk melindungi rakyat daripada bahaya ketagihan judi. Oleh itu, mereka yang berminat untuk menyertai perjudian secara sah bermain loteri Kebangsaan atau lumba kuda. 

Tunjuk lagi...
Indonesia

Beberapa negara Asia telah membuat hasrat mereka untuk mengharamkan semua bentuk perjudian diketahui. Indonesia mengekalkan pendirian yang sama dan sejak itu telah mengambil sekatan ke tahap yang lain. Faktor penyumbang utama kepada perspektif negara dalam hal perjudian ialah agama. Kira-kira 85% rakyat Indonesia beragama Islam. 

Tunjuk lagi...
Korea Selatan

Korea sentiasa mempunyai hubungan yang menarik dengan perjudian. Apabila Korea dibentuk, berikutan berakhirnya Perang Dunia Kedua, semua bentuk perjudian telah diharamkan. Warganegara Korea tidak dibenarkan berjudi apabila melancong ke luar negara.

Tunjuk lagi...
Singapura

Tahun-tahun kebelakangan ini telah menyaksikan peningkatan dramatik dalam permainan video kompetitif. Dalam eSports hari ini, pemain bersaing secara individu dan sebagai sebahagian daripada pasukan. Daripada FIFA atau CS: GO, kepada League of Legends atau Fortnite, berjuta-juta peminat mengikuti perkembangan profesional dan organisasi eSports. Pertaruhan esport di Singapura ialah sektor industri perjudian yang semakin berkembang, dengan majoriti pemain menjadi sebahagian daripada generasi muda. 

Tunjuk lagi...
Jepun

Hanya dalam satu tahun, pasaran esports berkembang ke tahap yang besar. Dan dengan penampilannya, ia akan terus berkembang. Pada 2017, pasaran esport Jepun bernilai $3 juta. Setahun kemudian, pada 2018, harta itu bernilai $44 juta. Ternyata, tiga peraturan perundangan Jepun telah memberi kesan yang besar terhadap pengembangan esport negara.

Tunjuk lagi...
Australia

Esports mendominasi adegan pertaruhan sukan Australia dan di seluruh dunia. Ia sudah menjadi industri berjuta-juta dolar. Model ramalan menunjukkan bahawa eSports akan menjadi sukan kedua yang paling banyak dipertaruhkan selepas bola sepak, malah mendahului sukan tradisional seperti bola keranjang dan tenis. 

Tunjuk lagi...
United Kingdom

Peminat esport menggunakan kecerdasan dan keberanian untuk mempertaruhkan pemenang dalam aksi pertaruhan esport UK yang mempertaruhkan tinggi. Pertaruhan pada esport di United Kingdom (UK) bukan sahaja sah; ia sangat popular di kalangan peminat sukan. Malah, beberapa jenama terbesar industri permainan sedang melonjak naik ke atas kereta muzik apabila pertaruhan esport di UK berkembang dalam jangkauan dan populariti. 

Tunjuk lagi...

Vietnam

Pertaruhan eSports yang sah

Pertaruhan eSports yang sah

Pertaruhan boleh bertaruh secara sah pada pertaruhan sukan di buku sukan yang diluluskan di wilayah tertentu yang orang itu meletakkan pertaruhan. Seperti sukan, esports mempunyai kejohanan dan perlawanan peringkat tinggi sepanjang tahun. Kegilaan populariti memacu pertumbuhan pesat dalam pasaran e-sukan, yang dijangka mengatasi pasaran filem dalam hasil sepanjang dekad akan datang.

Atas sebab ini, lebih ramai pertaruhan meletakkan taruhan pada esports berbanding sebelum ini. Disebabkan penyertaan bawah umur dalam e-sukan, kerajaan negeri dan negara sedang meneroka cara untuk mencegah perjudian bawah umur yang berkaitan dengan perjudian.

Di AS, terdapat beberapa negeri yang membenarkan pertaruhan esports, seperti Nevada dan New Jersey. Walau bagaimanapun, negeri lain, seperti Indiana, telah meluluskan undang-undang untuk melarang pertaruhan sukan secara khusus, walaupun pertaruhan sukan dibenarkan. Sesetengah petaruh sukan beralih kepada pertaruhan luar pesisir dengan buku sukan dalam talian. Adalah penting bagi penjudi untuk menyelidik dan memahami undang-undang pertaruhan esport untuk mengelakkan melanggar peraturan tempatan.

Undang-undang kebangsaan dan antarabangsa cenderung untuk menyasarkan operasi pertaruhan esport secara khusus, jadi undang-undang yang menyekat penjudi individu tidak begitu jelas. Kesahihan pertaruhan pada esukan bergantung pada peraturan tempatan, yang ditetapkan untuk mentadbir pertaruhan esport individu dan melindungi berjuta-juta kanak-kanak bawah umur yang mengambil bahagian dalam permainan di seluruh dunia.

Pertaruhan eSports yang sah
Perjudian eSports antarabangsa

Perjudian eSports antarabangsa

Walau bagaimanapun, di New Jersey, negeri meluluskan rang undang-undang, yang mengehadkan perjudian e-sukan kepada kejohanan antarabangsa di mana pemain kebanyakannya berumur lebih daripada 18 tahun. Memandangkan esports terus berkembang, undang-undang yang mengawal pertaruhan ke atas pemain, perlawanan dan pertandingan kejohanan adalah rumit. Peraturan tempatan dan nasional mengawal keupayaan penjudi untuk mengakses peluang pertaruhan undang-undang di darat dan dalam talian.

Walau bagaimanapun, sinergi antara perjudian dan sukan sedang mewujudkan permintaan dan pembuat taruhan menyasarkan penjudi esport yang berharap dapat meningkatkan hasil di seluruh dunia. Malah, sesetengah buku sukan menaja pasukan esport untuk menarik penonton yang lebih muda, yang merupakan senario yang perlu dielakkan oleh penggubal undang-undang.

Negara dalam eSports?

Menjelang 2019, China, Sepanyol, Kanada, New Zealand, Jepun dan Korea Selatan semuanya menjadi tuan rumah kejohanan permainan antarabangsa. New Jersey meluluskan pertaruhan esports tepat pada masanya untuk perlawanan akhir League of Legends Piala Dunia 2019, yang merangkumi lebih daripada 4 juta penonton. Di peringkat antarabangsa, badan pentadbir tempatan sedang menilai cara mendekati pasaran pertaruhan esports.

Sesetengah penggubal undang-undang dengan tegas menentang membenarkan belia mengakses peluang pertaruhan melalui esukan. Yang lain berjalan dengan baik, dengan harapan dapat menarik hasil cukai daripada penjudi dewasa dan melaksanakan beberapa sekatan untuk menyekat penyertaan belia dalam pertaruhan esport.

Penonton Piala Dunia termasuk penonton antarabangsa. Sebilangan besar penonton yang berminat dengan esport menimbulkan perjudian esports. Malah, pembuat taruhan menyasarkan penonton industri permainan esport. Nilai pasaran pertaruhan esports diunjurkan melebihi $13 bilion menjelang 2025.

Kebanyakan kerajaan mencabar moral menyasarkan peserta e-sukan, yang dari segi sejarah umurnya lebih muda, untuk berjudi. Walau bagaimanapun, seperti pasaran sukan, pertubuhan perjudian secara agresif mencari cara untuk memasarkan dan menarik petaruh baharu. Daripada pengiklanan dalam talian kepada menaja pertandingan, perniagaan esports terus menarik penjudi dan mengembangkan pangkalan pelanggan.

Perjudian eSports antarabangsa
Soalan lazim

Soalan lazim

Memandangkan populariti e-sukan terus berkembang, khalayak global mencari cara untuk mengambil bahagian melalui permainan atau perjudian. Berikut adalah beberapa jawapan kepada soalan lazim.

Adakah perjudian pada perlawanan esports sah?

Sehingga baru-baru ini, pertaruhan esports telah menyalahi undang-undang di kebanyakan pasaran utama. Perjudian esport adalah agak baru. Kerajaan kini mula mengawal selia pertaruhan esport untuk melindungi pemain belia yang mengambil bahagian dalam bermain permainan video pada perlawanan dan kejohanan esport. Walau bagaimanapun, beberapa badan pentadbir tempatan, negeri dan negara di seluruh dunia membenarkan perjudian esport dalam beberapa bentuk. Undang-undang berbeza-beza bergantung pada lokasi petaruh.

Apakah sekatan umur eSports untuk perjudian?

Dari segi sejarah, adalah haram untuk bertaruh pada kejohanan, yang terdiri daripada pemain di bawah umur 18 tahun. Malah pertaruhan biasanya terhad kepada penjudi yang berumur lebih daripada 18 atau 21 tahun, bergantung pada peraturan di lokasi pertaruhan. Walau bagaimanapun, undang-undang sedang berkembang.

Sesetengah kawasan membenarkan sedikit kelonggaran dalam pertaruhan pada perlawanan dengan peserta yang lebih muda. Sudah tentu, terdapat pasaran pertaruhan haram yang aktif yang tidak menyekat pertaruhan mengikut umur. Untuk kekal dengan sempadan undang-undang, penjudi mesti menyelidik undang-undang yang mengawal pertaruhan esport di tempat kediamannya.

Di manakah seorang petaruh boleh berjudi secara sah pada eSports?

Undang-undang tempatan berkembang pesat. Sebaiknya semak dengan suruhanjaya perjudian sesuatu kawasan untuk menentukan platform berasaskan darat atau dalam talian yang beroperasi secara sah. Sesetengah majlis perbandaran melarang keras pertaruhan esports. Walau bagaimanapun, terdapat buku sukan dalam talian, yang menawarkan perjudian di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, peluang perjudian esport digital ini mungkin tidak sah untuk penduduk di kawasan, yang melarang perjudian esport.

Soalan lazim